Met de populariteit van Instagram Reels, TikTok en YouTube Shorts lijkt short-form content niet meer weg te denken. Maar toch is er nog steeds plek voor statische foto’s, illustraties en media die niet beweegt. Maar een belangrijke opmerking: maak gebruik van carrousels. Meerder foto’s in één post. Posts die ons doen laten swipen, voor meer.
Carrousels geven je twee kansen in de feed
Heb je ooit gemerkt dat Instagram je soms de tweede foto in een carrousel laat zien in plaats van de eerste? Dat komt omdat ze je de eerste afbeelding al hebben laten zien en je er gewoon voorbij hebt gescrold. Dus laten ze het nog eens zien met de tweede afbeelding.
Wat opmerkelijk is want carrousels zijn het enige type content dat een tweede kans krijgt op Instagram. En dat is voor onschatbare waarde voor je content, gezien hoe gedachteloos we met onze duimen door de feeds scrollen.
Carrousels genereren meer engagement
Wereldwijd hebben carrousels het hoogste gemiddelde engagement percentage van alle soorten Instagram posts (0,62%). Een swipe op een carrousel telt als engagement. We zijn constant bezig met hoe we het algoritme kunnen bespelen, maar we zijn het over één ding eens: hoe meer gebruikers interactie hebben met de content, hoe meer de content wordt getoond aan zowel onze bestaande als nieuwe doelgroepen.
Algoritmisch gezien telt een gebruiker die door een carrousel bladert als een “engagement”, zelfs als ze geen andere actie ondernemen. Dat betekent dat carrousels niet alleen meer engagement genereren dan statische posts, maar dat alleen al het bladeren door de content als engagement telt!
Je kunt meer info en creativiteit delen in Carrousels
Ik denk dat dit vrij voor de hand liggend is, maar het moet gezegd worden. Je kunt dieper ingaan op je storytelling of meer informatie meegeven als je meer contentruimte hebt. Daarnaast kun je heel creatief zijn in de vormgeving van je carrousel, zo kan je elementen laten doorlopen doorheen de foto’s. Op het einde kan je dan ook nog een Call-To-Action toevoegen, handig toch!
Nu is het aan jou!
Het is echt het proberen waard om die post met maar één foto om te toveren tot een carrousel. Zelfs al is het maar met één extra afbeelding.
Probeer het eens. Zet die content online. Ik wed dat de resultaten volgen.